10 nippi, kuidas kodus töötamine muuta mugavaks ja efektiivseks

Üha enam pakuvad tööandjad võimalust kodus töötada ja töötajad eelistavad paindlikku töögraafikut ehk oleks võimalus kas osaliselt või täielikult kodukontoris töötada. Kuigi kodukontoris töötamine annab Sulle võimaluse oma tööaega ise planeerida, on siiski väga lihtne oma töökohustustest kõrvale hiilida ja tegeleda hoopis mõne muu tegevusega, näiteks majapidamistöödega. Samuti võib juhtuda, et Sa lihtsalt ei suuda kodus oma fookust töötegemisele suunata, sest oled harjunud teises keskkonnas töötama ja tea, et see on täiesti normaalne. Oled Sa kaugtöötaja, vabakutseline töötaja või ettevõtja, siin on Sulle 10 nippi, mis aitavad Sul luua mugava kodukontori, et rakendada enda maksimaalne potentsiaal.

1. Pane paika kindel töökoht:

  • Määratle endale kindel koht, kus Sa töötad ja mis on mõeldud ainult töö tegemiseks. Olgu selleks eraldi ruum, laud või laua osa, kuid oluline on see, et see on tõesti mõeldud ainult töötegemiseks. See ei ole koht, kus Sa sööd. See ei ole koht, kus Sa loed või filmi vaatad. 
  • Miks see oluline on? Sest nii annad enda kehale märku, et aeg on töötegemiseks. Kui kasutad sama lauda mitmel eesmärgil, on lihtne töötegemisest kõrvale kalduda, sest Sul ei ole kindlat seost, et see laud = töötegemine. Täpselt sama on ka Sinu unega: voodisse ei soovitata kaasa võtta muid tegevusi, sest need takistavad Sinu unekvaliteeti. 
  • Kindlalt määratletud töökohaga tõmbad kindla piiri töö- ja eraelu vahele ja suudad palju paremini tööle keskenduda.

2. Vali endale sobiv kodukontorilaud:

  • Pea meeles, et Sinu kirjutuslaud on Sinu koduse töökoha keskpunkt. Seega vali laud, mis on vastavuses Sinu tööülesannetega. Mõtle läbi, kui suurt lauda Sul vaja on; kas Sul on vaja printida ja hoiustada pabereid; kas Sul on ainult sülearvuti või kasutad ka ekraane; kas Sul on vaja, et laud oleks reguleeritava või fikseeritud kõrgusega. Kui need on läbi mõeldud, alles siis saad mõelda, millisesse ruumi see laud peab sobituma. Kui Sul on eraldi ruum, ei pea sellele nii suurt rõhku panema, kuid kui Sa töötad magamistoas või elutoas ja Sul on vähe ruumi, on väga oluline läbi mõelda, kuidas hakkab Sinu kodune töökoht Sinu muid tegevusi segama. 
  • Vaata üle turul olevad lahendused ja vali enda vajaduste ja hinna järgi sobiv laud. MINU KODUKONTORi lauad on spetsiaalselt arendatud väikestesse kodudesse, kus ei ole võimalik eraldi kabinetti või kodukontorinurka luua. Meie valikust leiab 2 funktsionaalset lauda: üks magamistuppa või elutuppa ja teine kööki ja/või elutuppa. Mõlema kirjutuslauaga on võimalik kodukontor lihtsasti ära peita ja sellega luua selge piir töö- ja eraelu vahele. Ja kui Sa tunned, et Sa ei leia endale sobivat lahendust, siis võta meiega ühendust: info@minukodukontor.ee ning arendame koos Sulle Sinu unistuste kodukontorilaua.

3. Investeeri ergonoomilisse tooli:

  • Teine põhiline tegur edukaks töötamiseks kodus on ergonoomiline tool, mis toetab õiget kehaasendit. Vali võimalusel selline tool, mida on võimalik enda keha järgi reguleerida ja kus istudes tunned ennast mugavalt.
  • Jälgi, et Sinu alaselg oleks toestatud ja et Sa saad tooli kõrgust ja seljatoe kaldenurka muuta. Samuti jälgi, et Sinu käed on toestatud. Kui Sa leiad endale sobiva kõrgusega ja kaldega tooli, ei ole oluline tooli reguleeritavus.
  • Valiku ergonoomilistest toolidest leiad siit

4. Jälgi oma kehaasendit ja ergonoomikat:

  • Kui Sul on sobiv kirjutuslaud ja tool olemas, on vaja seadistada oma töökoht nii, et Sa saaksid töötada sellises asendis, kus tunneksid end mugavalt. 
  • Mugavusest üksi ei piisa ja soovituslik on teha sirutuspause vähemalt 1-2 minutit iga 60 minuti tagant: tõuse püsti, venita ennast, jaluta ringi, täida veeklaasi. Miks seda vaja teha on? Sest Sa soovid ju 20 aasta pärast olla sama liikuv ja energiline.
  • Istumisasend sea selliselt, et Su jalad toetuksid kindlalt maha ja põlvedel oleks 90kraadine nurk. Kui Su töökoht seda ei võimalda, kasuta lisatuge jalgade all.
  • Ekraan paiguta umbes 50 cm kaugusele ja sellisele kõrgusele, et Sa ei peaks oma pead kallutama ei üles ega alla.
  • Istu sirge seljaga ja nii, et selg oleks korralikult toestatud. Muuda oma asendit pidevalt, et ei tekiks sundasendit, mis põhjustab erinevaid terviseprobleeme.
  • Kasuta sülearvutialust, kui töötad ainult sülearvutiga. 
  • Ergonoomiline hiirematt aitab Sul hoida mugavat käeasendit.
  • Lisainfot leiad siit

5. Vali võimalikult valgusküllane töökoht:

  • Paiguta oma kirjutuslaud akna lähedale, et kasutada maksimaalselt loomulikku valgust. Suvel, kui valgust on palju ja päike paistab otse tuppa, kasuta kardinaid või ruloosid, mis kaitseks liigse kuumuse ja valguse eest. Jälgi, et peegeldusi oleks minimaalselt.
  • Pimedal ajal kasuta vajadusel lisaks üldvalgusele kohtvalgustit, mis valgustaks ühtlaselt Sinu töökohta.  Jälgi, et ei tekiks peegeldusi. Vali võimalusel selline valguse värvitoon, mis oleks võimalikult sarnane päevase valgusega, et ei tekiks tunnet, et väljas on pime. 
  • Kui toas ei ole võimalik piisavalt valgust tekitada, on võimalik kasutada pimedal ajal valgusteraapiat, kus kasutatakse valgusravilampe, mis on 15 korda eredamad kui tavalised toalambid ning mis imiteerivad päevavalgust. Valgusteraapia kestab tavaliselt 20-30 minutit.
  • Piisav valgus vähendab silmade koormust ja parandab Sinu meeleolu, mis omakorda aitab Sul paremini keskenduda ning seega saad oma töö efektiivsemalt ja tulemuslikumalt tehtud.

6. Korrasta oma töökoht:

  • Korrastatud keskkond aitab luua selgust ja hoida fookust. Seega hoia oma laual ainult hädavajalikke esemeid; korrasta oma juhtmed, kasuta eraldajad ja süsteeme, et vajadusel leida oma tööasjad kergesti üles.
  • Lisaks loo ka arvutis kord ja loo eraldi kaustad, kus hoiad oma faile, et leiaksid need vajadusel üles. Kasuta erinevaid tööriistu, et oma kalendrit või faile hallata.

7. Loo kindel rutiin:

  • Pane paika kindel päevaplaan ja anna sellest teada oma perele ja kolleegidele. Anna neile teada, millal Sa oled kättesaadav ja millal Sa tegeled mõttetööga ehk Sa ei ole kättesaadav. Sellel ajal hoidu igasugustest segajatest, et saaksid maksimaalselt tööle keskenduda.
  • Pea oma päevaplaanist kinni: alusta ja lõpeta iga tööpäev samal ajal.
  • Lisa hommikusse ennast toetav harjumus: trenn, sidrunivee joomine, päevaplaani koostamine, lugemine, jalutamine või mediteerimine. Oluline on, et see aitaks Sind õigesse meeleolusse viia, et saaksid endast päeva jooksul parima anda.

8. Säti end iga päev valmis nii, nagu läheksid kontorisse:

  • Selleks, et Sinu rutiin oleks veelgi kindlam, säti end valmis nii, nagu läheksid kontorisse või oleksid valmis vastu võtma olulist klienti.
  • Sinu välimus annab nii palju juurde sellele, kuidas Sa ennast tunned. Kui Sa oled näinud endaga vaeva, siis automaatselt soovid saavutada rohkem, sest mille pärast Sa ennast siis “üles lõid”? Sa ei lähe ju tööle hommikumantli ja sassis peaga.

9. Hoidu segajatest:

  • Kodukontoris töötamisel on väga lihtne lasta end häirida igasugustest segajatest: kodused majapidamistööd, külmkapp ja snäkid, telefoni märguanded, sotsiaalmeedia, televiisor, perekond, koduloomad, väljast kostuv liiklus ja müra, motivatsiooni puudumine.
  • Mis iganes on hetkel Sinu segaja, siis oluline on teadvustada, et Sul on selline probleem, luua kindel piir ja panna paika tegevused, mida Sa ette võtad, et segajaid minimeerida:
  • Pane paika kindel ajagraafik, millal tegeled majapidamistöödega. 
  • Valmista endale nädalaks toit ette.
  • Pane telefon teise tuppa ja hääletu peale.
  • Kasuta äppe, mis takistaksid Sul tööajal internetis scrollimist.
  • Võta televiisoril pistik pistikupesast välja.
  • Anna perele märku, et Sul on tööaeg, näiteks kasuta silti: “Ära sega, olen fokusseeritud”.
  • Pane loomad eraldi ruumi või aedikusse.
  • Kasuta mürasummutavaid kõrvaklappe või ruumis mürasummutavat viimistlust: kardinad, vaheseinad, paneelid.
  • Jaota oma töö väiksemateks ampsudeks, mis on realistlikud, kasuta vastutuspartnerit oma töökohas.
  • Võimalusi on palju ja Sul tuleb lihtsalt leida lahendus, mis Sinu jaoks töötab. Ei ole olemas ühte universaalset lahendust.

10. Tee regulaarselt pause:

  • Võib tunduda, et puhkamine on nõrkadele ja ega töö pausi ajal iseenesest tehtud ei saa. Selline suhtumine aga viib stressi ja läbipõlemiseni. Samuti tekivad sundasenditest lihaspinged ja seljavalud. Sa väsid kiiremini ja ei suuda nii kiiresti mõelda, oled hajameelne ning vigade tekkimise tõenäosus kasvab.
  • Tegelikult suudad Sa tänu pausidele rohkem tööd ära teha, sest oled värskem ja energilisem. Sinu mõtlemine ja loovus paranevad.
  • Pauside ajal saad suhelda oma kolleegide või perega, et hoida sotsiaalset sidet.
  • Pea meeles end liigutada ja mitte pausi ajal lihtsalt telefonis scrollida. Oluline on vaadata kaugustesse, jalutada, sirutada, juua vett. Ikka selleks, et saaksid taas keskendunult ja rahulolevalt tööd jätkata.
  • Pane paika kindel ajakava, näiteks iga tunni tagant teed 5-10 minutit pausi ja lõuna ajal teed pikema pausi. Järgi seda ajakava, et ei tekiks liigset energiataseme kõikumist, vaid et Sa saad olla terve tööpäeva ja nädala vältel hea enesetundega töötaja.

Nagu näha, siis tegelikult on need nipid tuntud ja lihtsad. Sul on vaja end lihtsalt käsile võtta ja leida endale sobivad viisid, mis Sinu eesmärki kõige paremini toetavad. Kodus efektiivselt ja mugavalt töötamiseks ei ole olemas ühtset valemit, mis sobib kõigile. Seega vaata ja katseta, mis Sulle sobib ja naudi seda teekonda. 

Ja pea meeles, et õige kodukontorilaud ja ümbritsev  keskkond on üks alustalasid efektiivse koduse töökoha loomisel. Tutvu laud ANNA ja laud NELEga, et alustada oma teekonda unistuste kodukontori suunas. Sest Sinu kodukontor peaks Sind inspireerima elama sellist elu, mida Sa soovid ja mida Sa väärt oled. Ja see kõik algab Sinu otsusest. Otsusest olla parem SINA.

Shopping Cart
Scroll to Top
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.